همه چیز درباره ورق آهن

همه چیز درباره ورق آهن

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۳ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع ورق آهن

ورق آهن را عمدتا در نوع رولی و صفحه ای می توان شناسایی کرد اما همین دو نوع نیز دارای انواع مختلفی می باشد.
در این مقاله که در آن سعی می کنیم اطلاعات جامعی درباره ورق آهن در اختیار همراهان عزیز قرار دهیم، به بررسی پنج نوع از انواع ورق های آهن می پردازیم.

- ورق سیاه
- ورق روغنی
- ورق رنگی
- ورق گالوانیزه
- ورق رنگی شیروانی

ورق سیاه

علت نامگذاری این ورقه ها به خاطر نحوه ی تولیدشان می باشد که به روش نورد گرم تولید می شوند. این ورق که از جمله معروف-ترین و اصلی  ترین ورق های بازار به شمار می رود، به کمک شاخصی به نام ST کیفیت سنجی می شود.
اساس کار شاخص ST بر مبنای تعداد کربنی است که در ساختار ورقه ی آهن به کار رفته است و به طور معمول نامگذاری ورقه-های آهن معمولی بین ST33 تا ST52  می باشد؛ بدین صورت که هر قدر تعداد کربن بیشتر شود، از انعطاف پذیری ورقه ی آهن نیز کاسته می شود.
از نظر میزان محبوبیت نیز ورقه های ST22 و ST52 بسیار پر کاربرد هستند. 

از نظر به کارگیری ورق سیاه در صنایع مختلف نیز می توان به صنایع زیر اشاره نمود:

- تانکر سازی
- خودرو سازی
- ساختمان سازی
- کشتی سازی
- ساخت مخازن خاص
- لوله سازی
و...

از نظر تولیدات داخلی نیز کارخانه های زیر قادر به تولید ورق سیاه هستند:

- فولاد اکسین
- ورق کاویان
- نورد لوله اهواز
فولاد مبارکه اصفهان (که اصلی ترین تولید کننده ورق سیاه در ایران است)

در خصوص نحوه ارائه محصول به دست مشتری نیز باید گفت که این محصول به صورت رول یا صفحات برش داده شده و فابریک، آن هم در اندازه های: 6*1.5، 6*2، 12*2، 2*1، 2.5*1.25 قابل عرضه به بازار هستند.
در مورد ضخامت ورقه ها نیز باید گفت که ضخامت آن ها از 1.8mm تا 100mm متغیر بوده و تعیین قیمت ورقه ها نیز بر اساس ضخامت و تعداد کربن های به کار رفته در ورقه ها می باشد و این عامل در تعیین میزان وزن ورق نیز بی تاثیر نیست.

ورق روغنی

علت نامگذاری این نوع از ورقه های آهنی نیز به این دلیل است که آن ها را از طریق نورد سرد تولید می کنند. در واقع ورق روغنی معروف به فولاد سرد بوده و در عرض های استاندارد 100cm و 125cm تولید می شوند و ضخامت آن ها بین 0.3mm تا 4mm متغیر است.

از جمله کاربرد های این نوع از ورقه های آهنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- پروفیل های ساختمانی
- ساخت در و پنجره
- ساخت پروفیل های مبلی
- ساخت بدنه ی کابینت
- ساخت قطعات صنعتی
- ساخت وسایل برقی خانگی
- ساخت قطعات خودرو
- و در نهایت ساخت ورق گلوانیزه (که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت)

در حالت کلی این ورق به سه دسته ی اصلی تقسیم می شود که به قرار زیر هستند:

- ورق روغنی ST12 (که اصطلاحا به آن ورق کششی نیز گفته می شود و جزو پر کاربرد ترین نوع ورق روغنی به حساب آمده و همین امر باعث گران تر بودن قیمت آن از سایر ورق های روغنی شده است؛ در خصوص کاربرد آن نیز باید گفت که در صنعت ساختمان سازی و موارد صنعتی کاربرد داشته و در تعیین قیمت ورق نیز باید گفت که هر شرکتی قیمت مخصوص به خود را دارد)
- ورق روغنی ST13
- ورق روغنی ST14

از جمله کارخانه های تولید کننده ی ورق روغنی در ایران می توان به: هفت الماس، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب آسیا و فولاد درخشان اشاره کرد.
از کشورهای وارد کننده ی این نوع از ورق ها به ایران نیز می توان: قزاقستان، روسیه، چین و کره را نام برد.

ورق رنگی

در واقع می توان ورق رنگی را نوعی ورق گالوانیزه در نظر گرفت، چرا که جنس ورق پایه ای آن از جنس ورقه های گالوانیزه می-باشد.
این ورقه های گالوانیزه که پوششی از زینک اکسید را به دور خود دارند در برابر عواملی محیطی و حتی عواملی مثل لک به جای مانده از اثر انگشت مقاوم بوده و از زمان تولید تا تحویل به دست مشتری همواره جلا و شکل زیبای خود را حفظ می کنند.
این ورق های آهنی در کوره پخته شده و برای مصارفی نظیر: صنایع فلزی، تولیدات ساختمانی، تولیدات لوازم خانگی و حتی صنعت حمل و نقل به کار برده می شوند.
از جمله کارخانه های تولید کننده ی داخلی، می توان: فولاد مبارکه، فولاد بهمن، فولاد هفت الماس و فولاد سمنان را نام برد که ورق های رنگی را در رنگ های سفید یخچالی، آبی، قهوه ای سوخته، صورتی و... تولید می کنند.
ضخامت این ورقه ها نازک بوده و به صورت رول فرم در عرض های 100 و 125 میلی متری به مشتری عرضه می شوند.

ورق گالوانیزه

در واقع در تولید ورق گالوانیزه از روکش فلز روی استفاده شده است و علت آنکه این نوع از ورقه ها کاربرد فراوانی دارند این است که :

- هزینه تولید، تعمیر و نگهداری آن ها کمتر می باشد.
- در برابر سایش، خوردگی و صدمات مکانیکی مقاومت خوبی دارند.
- در برابر صدمات محیطی، آن هم به صورت کاملا اتوماتیک همراه با پوشش گالوانیزه مقاوم هستند.

از کاربرد های این نوع از ورق آهنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تولید کانال های کولر
- جاهایی که امکان برخورد با آب و خوردگی وجود دارد؛ مثل شیروانی ها یا لوله های آب
- تولید ورق گالوانیزه رنگی
- ورق های شیروانی رنگی و...

از تولیدکنندگان ورق گالوانیزه نیز می توان به تولیدکنندگان داخلی و خارجی اشاره کرد که کارخانه هفت الماس، شهرکرد، کاشان و صنایع فولاد شهریار و کارخانه وارد کننده کشور چین از جمله این کارخانه ها می باشند.
عرضه این نوع از ورق برای مشتری به دو صورت فابریک و رول مانند بوده و در تعیین قیمت آن عواملی مثل کیفیت و ضخامت ورقه ها موثر هستند که قیمت گذاری کارخانه ها با هم فرق دارد.

ورق رنگی شیروانی

در واقع ورق رنگی شیروانی همان ورق گالوانیزه یا ورق رنگی است که به همان شیوه با پوشش روی و رنگ پوشش داده شده و فقط در شیوه شکل و طرح دهی است که با آن ها فرق دارد.
تعدادی از انواع و اقسام ورق رنگی شیروانی که با توجه به طرح و فرم خود تقسیم بندی شده اند به شرح زیر می باشند:

- ورق کرکره سینوسی
- ورق طرح سفال
- ورق شادولاین
- ورق ذوزنقه
- ورق پرچین شیروانی

با این که ورق های آهنی نام برده در بالا با توجه به طرح ویژه ی خود کاربرد های مخصوصی دارند، اما عمده کاربردی که می توان به آن ها نسبت داد، استفاده در پوشش سقف و دیوارهای سوله، ساختمان و ... است.
در خصوص ضخامت این ورقه ها باید گفت که ضخامت آن ها بین 0.5 تا 0.6 میلی متر بوده و قیمت آن نیز بر حسب ضخامت تعیین می شود؛ که این تعیین قیمت با توجه به کارخانه سازنده آن متفاوت است.
و در نهایت جا دارد که بیان شود ویژگی هایی که این نوع از ورقه های آهنی را منحصر به فرد می کنند: تنوع در طرح و رنگ و زیبایی آن ها، هدایت گرمایی پایین، مقاوم به خوردگی و هزینه بری پایین آن ها است.

سخن پایانی

در این مقاله جامع و کامل از مجموعه عصرآهن، سعی کردیم کلیات جامعی درباره ورق آهن را در اختیار همراهان و فعالان صنعت آهن و فولاد قرار دهیم تا در هنگام خرید و انتخاب نوع محصول مورد نظر خود، با اطلاعات کامل و آگاهی قابل قبولی به سراغ بازار آهن بروند.
در حالی که نیاز به خرید ورق آهن یا هر محصول دیگری که مربوط به بازار آهن می باشد، داشتید، می توانید از مشاوره و راهنمایی های کارشناسان ارشد مجموعه عصر آهن بهره مند شوید.

۱۲۲۴۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱