همه چیز درباره لوله

همه چیز درباره لوله

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۳ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انواع لوله و کاربردهای آن

امروزه استفاده از لوله در صنایع مختلف و ساختمان‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد.
لوله‌ها برحسب جنس یا کاربرد آن‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند. شش نوع از انواع اصلی لوله که از آن ها می توان در مصارف خانگی، تجاری، شهری و روستایی، صنایع مختلف مانند کشاورزی و ... استفاده کرد را در زیر نام برده و هر کدام را توضیح می دهیم.

لوله فولادی

لوله فولادی نوعی تیوپ توخالی است که جنس آن از فولاد بوده و به علت استحکام بالایی که دارد بیشتر برای لوله‌کشی‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این نوع لوله‌ها در برابر حرارت و گرما مقاوم بوده و به همین دلیل برای لوله‌کشی‌های آب گرم ساختمان می‌توان از این نوع لوله استفاده نمود.
البته جنس لوله‌های فولادی باهم نیز متفاوت است و از برخی از آن‌ها برای پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی و خطوط گاز نیز می‌توان استفاده نمود.
به‌طورکلی لوله فولادی دارای دو نوع درزدار یا جوشی و بدون درز یا مانیسمان می‌باشد تفاوت این دو نوع در روش ساخت آن‌ها می‌باشد.

لوله‌های فولادی درزدار به این شکل ساخته می‌شوند که ورقه‌های فولادی به شکل لوله درآورده می‌شوند و درزهای آن به‌وسیله جوشکاری به هم وصل می‌گردند به همین علت به آن لوله فولادی درزدار یا جوشی می گویند.
درمقابل لوله‌های فولادی بدون درز یا مانیسمان به این صورت تولید می‌گردند که ابتدا فولاد به شکل شمش درآورده می‌شود و سپس درون شمش حفره‌ای ایجاد می‌شود تا جایی که به شکل لوله درآید بنابراین در تولید این نوع از جوشکاری استفاده نشده و درزی در لوله به وجود نمی‌آید و به همین علت لوله دارای استحکام و مقاومت بیشتری است و برای انتقال نفت و گاز بهتر است از این نوع استفاده شود.
باید توجه داشت که لوله‌های سیاه درزدار همان لوله‌های آهنی معروف موجود در بازار هستند.

لوله گالوانیزه

برخی از لوله‌ها به علت جنسی که دارند در برابر زدگی و خوردگی آسیب‌پذیر هستند و این امر ممکن است سبب ایجاد شکستگی و نشت گاز، نفت، آب و... شود به همین علت در صنعت لوله‌سازی برای حل این مشکل لوله‌های گالوانیزه تولید شدند.
این لوله‌ها با پوششی از فلز در برابر خوردگی مقاوم شده‌اند. به‌طورکلی دو نوع لوله گالوانیزه وجود دارد: لوله گالوانیزه آهنی و لوله گالوانیزه فولادی.

لوله گالوانیزه آهنی از جنس آهن سفید نورد شده می‌باشد و روش تولید آن به صورت جوشکاری و با درز می‌باشد و فلز پوشش داده شده بر آن از جنس روی می‌باشد.

لوله گالوانیزه فولادی از جنس فولاد نرم است و مانند لوله آهنی توسط فلز روی با دستگاه گالوانیزه مقاوم شده و پوشش سازی انجام می‌گیرد از این نوع لوله برای تهویه و تخلیه فاضلاب استفاده می‌گردد.
مزیتی که لوله‌های گالوانیزه دارند این است که قابل بازیافت می‌باشند به همین علت امروزه استفاده از این نوع لوله در ساختمان‌سازی بیشتر مورد استقبال قرارگرفته است.

لوله‌های پلاستیکی

امروزه استفاده از لوله‌های پلاستیکی به‌جای لوله‌های فلزی بیشتر شده است چراکه این لوله‌ها دارای وزن کمی هستند، راحت‌تر قابل نصب بوده و نمای ساختمان را زیباتر نشان می‌دهند اما این لوله دارای معایبی نیز می‌باشد مثلاً به علت عدم استحکام کافی نمی‌توانند در پالایشگاه‌های گاز و نفت و مکان‌های قابل اشتعال استفاده شوند و بیشتر در ساختمان‌سازی مناسب می‌باشند.
این نوع لوله‌ها نیز بسته به مواد پلاستیکی به‌کار رفته در آن‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد:

لوله پی‌وی‌سی: این نوع لوله پلاستیکی از جنس پلیمر بوده و از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردار است اما مشکلی که در استفاده از این نوع لوله وجود دارد این است که در دمای زیر صفر درجه دچار یخ‌زدگی می‌شود بنابراین بهتر است تنها در لوله‌کشی‌های داخل ساختمان از این نوع استفاده شود.

لوله سی پی‌وی‌سی: در ساختار این نوع لوله پلاستیکی علاوه بر پلیمر از اتم کلر نیز استفاده می‌شود، اتم کلر سبب بالا رفتن مقاومت لوله می‌شود بنابراین لوله‌های سی پی‌وی‌سی مقاوم‌تر از لوله‌های پی‌وی‌سی می‌باشند.

لوله پلی‌اتیلن: شاید بتوان مقاوم‌ترین نوع لوله پلاستیکی را لوله پلی‌اتیلن دانست این لوله‌ها در برابر خوردگی، سایش، گرما و... از استحکام زیادی برخوردار هستند و به علت وزن سبکی که دارند می‌توانند جایگزین مناسب لوله‌های فلزی باشند این نوع لوله‌ها بیشتر در صنایع کشاورزی، آبیاری و فاضلاب‌های شهری و روستایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوله پلی‌اتیلن دارای انواع مختلفی مانند تک جداره، دوجداره،PEX ،PERT  و لوله‌های آبیاری هستند که هرکدام از این‌ها در برابر فشار از مقاومت مختلفی برخوردار هستند بنابراین در هنگام خرید توجه داشته باشید که آن را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید.

لوله‌های مسی

همان‌طور که از نامش پیداست جنس این لوله‌ها از مس می‌باشد و به همین علت نسبت به سایر لوله‌ها گران‌قیمت می‌باشند.
این نوع لوله حرارت را به‌خوبی انتقال می‌دهد و دارای وزن کمی می‌باشد به همین دلیل بیشتر برای اموری مانند سوخت‌رسانی از آن استفاده می‌شود همچنین در صنایع شیمیایی و در موتورهای هواپیماها برای انتقال روغن از این جنس لوله استفاده می‌گردد.
این نوع لوله دارای انواع مختلفی مانند کلاف، شاخه‌ای، کویل، موییل می‌باشد که بسته به کاربرد آن مورد مصرف قرار می‌گیرد.

لوله‌های آزبست

لوله‌های آزبست یا سیمانی از ماسه سیمان و پنبه نسوز تشکیل‌شده‌اند. این نوع لوله‌ها در برابر رسوب‌گذاری بسیار مقاوم می‌باشند و همچنین در برابر زدگی از استحکام بالایی برخوردار هستند بنابراین بیشتر در فاضلاب‌ها و امور کشاورزی مانند آبیاری از این نوع لوله استفاده می‌شود.
مزیتی که این نوع لوله دارد این است که به علت جنس سیمانی که دارد مقاومت آن در برخورد با آب بیشتر می‌شود به همین علت در پل‌سازی از این جنس لوله استفاده می‌شود.

لوله چدنی

یکی دیگر از لوله‌هایی که در صنایع مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد لوله چدنی است که از چدن ریخته‌گری شده تولید می‌شود و دارای دو نوع سر تخت و سر توپی می‌باشد.
نوع سر تخت آن در برابر فشار بیشتر مقاوم می‌باشد و طریق اتصال و نصب آن‌ها با هم متفاوت است.
در لوله‌های چدنی سر تخت برای اتصال از واشر و بست استفاده می‌شود اما در سر توپی از سرب و کنف برای اتصال آن‌ها به هم استفاده می‌گردد.
لوله‌های چدنی ارزان‌تر از لوله‌های فولادی و آهنی بوده و کمتر فرسوده می‌شوند اما وصل آن‌ها سخت‌تر بوده و ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند موارد استفاده این لوله بیشتر در لوله‌کشی فاضلاب است.

قیمت لوله

لوله‌ها برحسب جنس و کاربردی که دارند دارای قیمت‌های مختلفی می‌باشند و حتی برخی از آن‌ها ممکن است روزانه دچار تغییر قیمت شوند مثلاً چون مواد اولیه لوله‌های پلاستیکی از نفت است و قیمت نفت دائماً در حال تغییر است، بنابراین قیمت لوله از این نوع نیز متغیر می‌باشد؛ بنابراین به‌طورکلی با توجه به جنس و اندازه لوله قیمت آن نیز متفاوت خواهد شد.

سخن پایانی

شما همراهان و خریداران لوله می توانید برای اطلاع از قیمت روز لوله و همچنین قیمت لوله فروشندگان مختلف کشوری، به سایت عصر آهن مراجعه نمایید و با توجه به نوع لوله، قیمت لوله، تولید کننده لوله و همچنین هزینه حمل بار از شهرها و انبار های مختلف، بهترین پیشنهاد را برای خود در نظر گرفته و خرید خود را نهایی کنید.
در صورتی که نیاز به راهنمایی قبل از خرید نیز داشتید، می توانید با کارشناسان و مشاوران مجموعه عصرآهن تماس گرفته و از مشاوره آن ها جهت انجام خریدی بی نقص استفاده نمایید.

۰۱۸۰۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱