افزایش 43 درصدی صادرات فولاد خام ایران به چین

افزایش 43 درصدی صادرات فولاد خام ایران به چین

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸
تاریخ به‌روزرسانی: ۸ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مشتریان جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا نسبت به خرید شمش و ورق از ایران محتاط‌تر شده اند، چرا که از عواقب تحریم های اعمال شده آمریکا در آگوست ۲۰۱۸ می ترسند، در این حین چین واردات خود را درحال افزایش دادن است.

بر اساس آخرین گزارش اتحادیه تولیدکنندگان فولاد ایرانی ISPA، حجم محصولات خام فولادی از ایران در شش ماه نخست سال جاری ( ۲۱ سپتامبر تا ۲۲ سپتامبر ) ۴.۰۲ میلیون تن بوده ‌است که این میزان در سال جاری ۴۳ درصد افزایش داشته‌ است. این رشد عمدتا ً ناشی از فروش شمش بود.
صادرات شمش و کلاف در مدت شش ماه 2.96 میلیون تن بوده است که نسبت به سال گذشته، 88 درصد رشد داشته است، در حالی که صادرات ورق به 1.05 میلیون تن رسیده است که نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

ارزیابی قیمت از سایت مرجع قیمت جهانی Fastmarkets برای شمش فلزی، صادرات از بنادر ایران، تاکنون در ماه اکتبر 346,40 دلار در هر تن به طور متوسط بوده است، در حالی که در ماه سپتامبر میانگین 354,00 دلار در هر تن بود.
ضمنا در ارزیابی قیمت شمش فولادی، به طور متوسط، قیمت شمش در ماه اکتبر 3,370 یوان (477 دلار) در هر تن، در مقایسه با 3636 یوان در هر تن در همین تاریخ است.

رزرو اخیر قیمت در چین برای حمل محموله در ماه نوامبر در حدود ۳۸۵ دلار در هر تن بوده‌ است، در حالی که برخی از فعالان بازار حتی فروش با قیمت 375 دلار در هر تن را در نظر داشتند، البته ممکن است بعضی از این قیمت ها در زمان انتشار تایید رسمی گردد، مثلا فروش شمش ایرانی با تحویل فوری از مبلغ ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار در هر تن شنیده می شود.
با در نظر گرفتن عوارض واردات به میزان 2٪ و مالیات بر ارزش افزوده 13٪ ، قیمت شمش ایرانی در چین معادل 442.75 دلار در هر تن  که با فاصله های زمانی ارسال می گردد و 460 الی 466 دلار برای محموله هایی با ارسال فوری خواهد بود.

اخیرا فروش ورق فولادی از ایران به چین با 375 دلار در هر تن انجام شده که معادل ۳۳۵ الی ۳۴۰ دلار در هر تن است که بدون هزینه حمل نقل در نظر گرفته شده است.
عامل دیگر در این زمینه، پشتیبانی عالی از روابط تجاری بین چین و ایران است که فرصتی بود برای فعالان بازار چین با استفاده از روش‌های پرداخت خلاقانه در فصل تابستان، مواردی از مبادله پایاپای چینی گزارش شده است.

یکی از تاجران خاطر نشان کرد که معاملات تجاری با عرضه الکترودهای چینی در برابر تحویل ورق فولادی از ایران بوده است.
یکی دیگر از تاجرین در این رابطه گفت: الکترودها همچنان که در حال معامله  هستند و پرداخت‌های نقدی نیز وجود دارد.
اخیراً، مشتریان چینی به دنبال واردات فولاد نورد گرم از ایران و روسیه هستند.

همین امر ممکن است از تولیدکنندگان فولاد خام ایرانی که در اثر کاهش فعالیت در ساخت و ساز و صنعت خودرو با مصرف کمتری در بازار داخلی خود روبرو هستند ، حمایت کند.
در شش ماه نخست سال جاری، کشورهای خاورمیانه 377517 خودرو و وسایل نقلیه تجاری تولید کرده اند که نشان دهنده کاهش 34.8 درصدی در سال است.

به گزارش ISPA، ظاهرا تولید فولاد خام در مدت شش ماه در ایران یک درصد کاهش یافت و به 8.5 میلیون تن رسید. توجه داشته باشید، مصرف فولاد صاف شده  با 1٪ کاهش به 4.1 میلیون تن و استفاده از فولاد نورد سرد، با 8٪ کاهش به 1.29 میلیون تن رسید، اما مصرف فولاد نورد گرم با 6 درصد افزایش به 4.15 میلیون تن رسید.

میزان مصرف محصولات فولادی بلند (مانند تیرآهن، میلگرد و ...) در ایران در مدت مشابه، 8 درصد کاهش یافته و به 3.56 میلیون تن رسید. استفاده از میلگرد با 9 درصد کاهش به 2.78 میلیون تن رسید، با این وجود میزان مصرف بخش‌های مختلف با افزایش چند درصدی به 452.000 تن افزایش یافت.

بخوانید: کاهش صادرات آهن و فولاد کشور در سال جاری

۰۸۲۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱