میلگرد خرک چیست؟

میلگرد خرک چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای ساخت یک سازه مستحکم از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که میلگرد خرک یکی از مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌رود. این میلگرد در فونداسیون ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تقویت سازه نقش مهمی ایفا می‌کند. آرماتور خرک دارای طول، عرض و ارتفاع متغیری است که باتوجه به ضخامت کاور بتن و عرض فونداسیون تعیین می‌شود.

میلگرد خرک چیست؟

میلگرد خرک یکی از مصالحی است که برای آرماتوربندی و تقویت بتن مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرد. آرماتور خرک به شکل عمودی در حد فاصل مش زیرین و فوقانی فونداسیون جایگذاری می‌شود و به آن‌ها استحکام می‌بخشد.

کاربردهای میلگرد خرک چیست؟

میلگرد خرک یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود که در فونداسیون سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد میلگرد خرک استفاده از آن برای افزایش مقاومت فونداسیون است.

این میلگرد به مش بالایی کمک می‌کند تا قبل از بتن‌ریزی، مستحکم بماند. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در جاهایی که تعداد زیادی میلگرد دارد، استفاده می‌شود.
  • فاصله بین خرک‌ها را کاهش می‌دهد.
  • برای بستن آرماتور فوقانی مانند میلگرد رکابی کاربرد دارد.
  • از خوردگی بتن جلوگیری می‌کند.
  • کارایی و دقت بتن‌ریزی را افزایش می‌دهد.
  • به توزیع یکنواخت بار در سراسر سازه بتنی می‌کند.

محاسبه ابعاد و سایز آرماتور خرک

 برای اجرای یک فونداسیون دقیق باید طول،‌ عرض و ارتفاع میلگرد خرک را به‌طور دقیق بدست آوردید. در‌ ادامه نحوه محاسبه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

عرض و طول

عرض و طول میلگرد خرک فونداسیون در پی‌های مختلف متفاوت است. به‌طور مثال در پی‌های گسترده، عرض خرک را بین یک تا یک و نیم متر درنظر می‌‌‌گیرند. این مورد در فونداسیون نواری کمی متفاوت است؛ زیرا باید عرض فونداسیون نواری را بدانید.

برای فونداسیون نواری از فرمول زیر استفاده می‌شود:

فرمول عرض میلگرد خرک

برای به‌دست آوردن نتیجه باید ضخامت کاور بتن و عرض فونداسیون را داشته باشید و در فرمول جایگذاری کنید. عدد بدست آمده عرض خرک را نشان می‌دهد و باید در هنگام برش رعایت شود. چراکه در صورت عدم رعایت دقیق اندازه، نمی‌توانید آرماتورهای طولی کناری مش بالایی را در جای مناسب قرار دهید.

ارتفاع

محاسبه ارتفاع خرک از آن جهت اهمیت دارد که میزان کاور بتن برای آرماتورهای فوقانی را نشان می‌دهد.

برای به‌دست آوردن ارتفاع آرماتور خرک در فونداسیون‌های وسیع با دو لایه مش و چشمه‌های کوچک از فرمول زیر استفاده کنید:

ارتفاع ارماتور خرک

نحوه محاسبه ارتفاع میلگرد خرک در فونداسیون‌های نواری به‌دلیل قرار گرفتن آرماتور طولی روی آرماتور عرضی کمی متفاوت است‌. در این فونداسیون از فرمول زیر استفاده می‌شود:

ارتفاع میلگرد خرک

ابعاد پاشنه خرک

ابعاد پایه یا پاشنه خرک می‌تواند باتوجه به ارتفاع خرک بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد‌. در اغلب اوقات ابعاد پاشنه خرک را ۵۰ سانتی‌متر می‌گیرند تا در جاگذاری میلگردها به خصوص میلگرد CK45 مشکلی پیش نیاید.

اجرا و مراحل خرک گذاری

اجرای خرک فونداسیون باید طبق مراحل خاصی انجام شود تا میلگردها در جای مناسب خود قرار گیرند. در ادامه نحوه اجرای میلگرد خرک را به‌ترتیب شرح می‌دهیم:

اجرای بتن مگر

مگر، بتن ضعیفی است که عیار آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان و ضخامتش برابر با ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر است. از این بتن برای داشتن سطحی صاف و جلوگیری از برخورد بتن اصلی با زمین استفاده می‌شود.

آرماتوربندی و میلگردگذاری

برای افزایش مقاومت بتن دربرابر نیروهای کششی و افزایش استحکام باید از میلگرد استفاده شود. البته در این مرحله و روی بتن مگر، آرماتور خرک به‌کار نمی‌رود، چراکه ممکن است موجب زنگ زدگی میلگردهای اصلی شود.

قالب بندی فونداسیون

مهندسین برای اجرای قالب‌بندی از 3 روش استفاده می‌کنند که عبارتند از:

  • قالب‌بندی با آجر که در سازه‌های کوچک و با استفاده از اندود ماسه و ملات گل انجام می‌شود.
  • تخته‌ای که در میلگرد کلاف‌ بالایی و قائم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قالب بندی فلزی که در کلاف زیرین و در ساختمان‌ها بزرگ بکار می‌رود.

بتن ریزی پی

حجم بتنی که برای بتن‌ریزی پی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار بالا است.‌ به‌همین دلیل، باید در کارخانه بتن تهیه شود.

بعد از آماده سازی، بتن توسط میکسر که ماشین مخصوص انتقال بتن است به محل ساختمان حمل می‌شود.

بازکردن قالب

قالب‌هایی که در مراحل قبلی مورد استفاده قرار گرفته است، در این مرحله باید از روی‌ بتن‌های خشک باز شود.

در هنگام باز کردن این قالب‌ها باید دقت فراوانی به‌خرج‌ دهید تا به بتن و میلگردها آسیبی وارد نشود.

میلگرد خرک را کجا خریداری کنیم؟

کاربردهای آرماتور خرک به‌‌گونه‌ای است که استفاده از آن‌را برای هر سازه‌ای ضروری می‌سازد. به‌دلیل اهمیت فراوان آن، در هنگام آن باید دقت کافی داشته باشید.

مجموعه عصر آهن با عرضه انواع میلگرد، تیرآهن و مصالح ساختمانی به شما امکان می‌دهد تا به محصولات کارخانجات مختلف دسترسی داشته باشید و قیمت میلگرد ظفر بناب و برندهای دیگر را مشاهده کنید.

در عصرآهن تمامی محصولات مستقیماً از کارخانه و بدون واسطه عرضه می‌شود به‌همین دلیل، قیمت مناسبی دارد. برای ثبت سفارش و گفتگو با مشاوران عصرآهن می‌توانید با شماره تلفن‌ 0414180 تماس بگیرید.

۰۶۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱