راهنمای ساخت سوله با تیرآهن

راهنمای ساخت سوله با تیرآهن

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سوله یکی از سازه‌های پرکاربرد است که نه‌تنها برای نگهداری از محصولات مختلف استفاده می‌شود بلکه برای استقرار تولیدی، کارگاه‌های بزرگ، سالن‌های ورزشی و موارد دیگر نیز کاربرد دارد. در ساخت سوله اصولاً از ورق‌های گالوانیزه یا فلزی برای سقف و تیرآهن برای ستون استفاده می‌کنند تا ساختمان استحکام و مقاومت بیشتری داشته باشد‌. در این مطلب درباره ساخت سوله با تیرآهن اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سوله و اجزای اصلی آن چیست؟

سوله‌ها اغلب در شهرک‌های صنعتی و مکان‌های خارج از شهر ساخته می‌شوند. این سازه‌های دارای ارتفاع بلند و دهانه‌های بسیار بزرگ هستند که داخل آن‌ها از هیچ ستونی استفاده نشده است.

هر سوله از اجزای مختلفی ساخته می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • سینه بندی
  • قاب اصلی
  • لاپه یا پرلین
  • مهاربند یا سگراد
  • مهاربند اصلی قائم
  • لایه جانبی یا گیرت
  • بست قورباغه‌ای
  • استرات

ساخت سوله با تیرآهن چه مزایایی دارد؟

یکی از مواردی که در ساخت سوله رعایت می‌شود، استفاده از تیرآهن در چارچوب آن است. سوله‌ها هیچ ستونی ندارند. به‌همین دلیل، باید در ساخت آن‌ها از مصالحی مانند تیرآهن استفاده شود تا استحکام ساختمان افزایش یابد. برخی از مهم‌ترین مزایای ساخت سوله با تیرآهن عبارتند از:

  • افزایش سرعت ساخت
  • سبک‌تر شدن سازه
  • کاهش هزینه ساخت
  • قابلیت تعویض راحت
  • افزایش مقاومت سوله
  • امکان استفاده در سوله‌هایی با ارتفاع بلند
  • نصب آسان
  • افزایش زیبایی ظاهری سازه

از چه تیرآهن‌هایی در ساخت سوله استفاده می شود؟

یکی از دغدغه‌های مهم افراد در هنگام ساخت سوله، خرید تیرآهن است. اگر بخواهید اصول ساخت سوله با تیرآهن ‌را رعایت کنید باید تیرآهن‌های مخصوصی را که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، بکار ببرید.

تیرآهن IPB یا هاش

به‌دلیل شباهت ظاهری این‌ تیرآهن به حرف H انگلیسی، آن‌را تیرآهن هاش می‌نامند. این تیرآهن از دو بال پهن و یک جان ساخته می‌شود و مقاومت بسیار بالایی دارد.

در ساخت سوله با تیرآهن هاش باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. از جمله آنکه این سازه نباید با تیرآهن هاش سبک ساخته شود؛ زیرا استحکام لازم را ندارد. لازم به ذکر است که این تیرآهن به‌دلیل کیفیت بالا از قیمت بیشتری برخوردار است. بنابراین، برای ساخت سوله کم هزینه مناسب نیست.

تیرآهن CNP یا لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری یکی از قطعاتی است که در ساخت بیشتر سوله‌ها از آن‌ استفاده می‌شود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این تیرآهن مانند مقاومت در برابر‌ زلزله، امکان استفاده در سوله‌هایی با ابعاد مختلف و استحکام بالای آن موجب شده تا در هنگام ساخت سوله با تیرآهن از آن استفاده فراوانی شود.

تیرآهن IPE

در ساخت تیرآهن IPE، استانداردهای اروپایی رعایت می‌شود. به‌همین دلیل، کیفیت مناسبی دارد. آنچه که این تیرآهن را متفاوت می‌سازد؛ ضخامت بال و جان یکسان است.

این مدل از تیرآهن را به‌ویژه در ساخت سوله‌های دارای دو دهانه بکار می‌برند.

نکات مهم و اصول ساخت سوله با تیرآهن

در هنگام ساخت سوله با تیرآهن باید اصولی را رعایت کنید تا سازه‌ای باکیفیت بسازید که چندین سال قابل استفاده باشد. مهم‌ترین اصول به‌شرح‌ زیر هستند:

  • در هنگام ساخت، برای جلوگیری از نفوذ آب داخل سوله باید درزهای آشکار را ببندید.
  • ساختمان سوله به‌گونه‌ای است که هوای گرم به بالای آن می‌رود. برای خارج ساختن آن باید دریچه و توری‌های مناسب در سقف نصب کنید.
  • ساخت سوله با تیرآهن ممکن است هزینه زیادی برایتان دربر‌ داشته باشد. بنابراین، قیمت و وزن انواع تیرآهن، اندازه سوله و هزینه‌های جانبی را باید به‌درستی محاسبه کنید.

مراحل اجرایی ساخت سوله با تیرآهن

اگر می‌خواهید طبق اصول ساخت سوله با تیرآهن پیش‌ بروید، باید مراحلی را که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، رعایت کنید‌.

1.     دریافت مجوز

قبل از شروع ساخت سوله باید برای پروانه ساخت اقدام کنید و مجوزهای لازم را بگیرید.

2.     آماده سازی زمین

سوله در یک دال بتنی یا در زمین هموار ساخته می‌شود. در هر دو صورت باید زمین را برای ساخت آن آماده کنید.

3.     اتصال و نصب تیرآهن

در ساخت سوله با تیرآهن باید قطعات تیر را در سوراخ‌هایی که در زمین حفر می‌کنید قرار دهید، سپس تیرآهن‌ها باید به‌ تکیه‌گاه متصل شوند.

4.     ساخت کف

برای ساخت کف سوله از ورق تخته سه‌لا استفاده می‌شود. این تخته‌های سه‌لا به یکدیگر قفل می‌شوند تا استحکام بیشتری داشته باشند.

5.     ساخت دیوار

دیوارکشی در سوله‌ها از قوانین خاصی پیروی می‌کند. چنان که نحوه کشیدن دیوارهای جلو و عقب با دیوارهای جانبی تفاوت‌ دارند.

6.     درب و پنجره

برای برخی از سوله‌ها پنجره‌هایی درنظر گرفته می‌شود. در‌ ساخت درب‌ها نیز ورق‌های آلومینیوم یا آهن که ایمنی و مقاومت بیشتری دارند، به‌کار می‌رود.

7.     سقف سوله

در ساخت سقف سوله معمولاً از متریالی مانند ورق گالوانیزه، روف پانل، پلی کربنات، ورق آلومینیوم و ورق کرکره استفاده می‌شود.

برای عایق سقف نیز پشم شیشه، پلی اورتان، پلی استایرن و پشم سنگ به همراه توری‌ مرغی و سیمی به‌کار می‌رود.

تیرآهن لازم برای ساخت سوله را از کجا بخریم؟

مهم‌ترین موردی که در ساخت سوله با تیرآهن باید به آن توجه شود، خرید تیرآهنی با کیفیت مناسب است. زیرا این قطعه استحکام و مقاومت این سازه را تامین می‌کند. برای خرید انواع تیرآهن مخصوص ساخت سوله می‌توانید به سایت عصر آهن مراجعه کنید.

در این وبسایت، تیرآهن‌های مختلف از کارخانه‌های معتبر موجود است و‌ شما می‌توانید با خواندن مشخصات و مشاهده قیمت آن‌ها یک محصول را انتخاب کنید‌‌. در صورت نیاز به راهنمایی، مشاوران و کارشناسان عصرآهن با شماره تلفن 0414180 آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

۱۹۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱